Hello Guest, if you are reading this it means you have not registered yet. Please take a second, Click here to register, and in a few simple steps you will be able to enjoy our community and use our OpenViX support section.
Results 1 to 4 of 4

Thread: Nas+usb+hdd

  1. #1

    Title
    Senior Member
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Amsterdam
    Posts
    122
    Thanks
    9
    Thanked 1 Time in 1 Post

    Nas+usb+hdd

    Vix3 B600 VuDuo
    Had een werkend systeem met HDD+USB (sda1+sdb1 media\hdd+media\sdb1) drives beiden 500GB.
    Op het systeem een NAS gezet via netwerk, leek ook te werken.
    Zag later op site dat Samba en NSF aan moesten staan, ondanks dat ik media\nas in de lijst had staan naast \media\hdd en media\usb1.
    Het probleem was dat opnames kopieeren naar nas niet vlot liep of niet werden afgewerkt of maar deels werden overgezet.
    Ook het afspelen via de nas ging blokkerig.
    Vandaar dat ik samba en nfs na mounten nas heb aangezet.
    Omdat dit het kopieeren en blokkerigheid niet oploste heb ik de nas, nfs en samba weer verwijderd.
    Toen kreeg ik een probleem met de USB drive, staat nog in de lijst, bij mountmanager gemount als dev\sbd1 maar type 'niet beschikbaar' en staat niet meer in de lijst media.
    Unmounten/mounten lukt niet, menu mountinstellingen blijft op type niet beschikbaar, ook bewaren/restart lost niks op.
    Gezocht in oudere fstab bestanden maar deze init4 verwijderen init 3 of init 6 of zelf aanpassen of complete reinstall incl boot lost ook niks op helaas.
    Uiteraard usb drive niet aangesloten op een win systeem maar na een pc-boot met partition magic zie ik dat er +-460 gb bezet is en 0gb vrij en dat het een ext3 partitie is, dat was ext4...

    Is er een oplossing en/of kan ik met een soort tool/plugin de usb drive bestanden nog redden?
    Heb hier geen linux pc...
    Geprobeerd een .iso systemrescuecd te branden op een dvd (81mb linux systeem opstart) maar die wil helaas de pc niet opstarten na branden met nero8...

    Lijkt een raar verhaal dat een usb hdd zomaar van ext3 naar ext4 kas veranderen, daar is wel een optie in een of ander menu voor maar dat heb ik dus zeker niet gebruikt. Mijn enige verklaring zou zijn dat door verwijderen van de nas, samba en nfs om de een of andere oorzaak ook die ext4>ext3 routine is gestart en dit probleem onbedoeld heeft veroorzaakt?

    Ben al sinds afgelopen vrijdag bezig dit proberen op te lossen, hoop op suggesties.
    Voor de rest is v3b600 een topprestatie en uitmuntend stabiel!
    Last edited by duocams; 26-02-13 at 02:09.
    VU+Duo latest VIX image&version

  2. #2

    Title
    Senior Member
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Amsterdam
    Posts
    122
    Thanks
    9
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Als ik de USB drive eraf haal en hiervoor een usb stick fat32 in de plaats aansluit werkt die prima.
    FSTAB ziet er dan zo uit:
    rootfs / auto defaults 1 1
    proc /proc proc defaults 0 0
    devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
    tmpfs /var/volatile tmpfs defaults 0 0
    usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0
    UUID=49D1-ED09 /media/usb vfat defaults 0 0
    UUID=bcdf8668-2f56-4ec6-ab7e-572881fbd3b5 /media/hdd auto defaults 0 0
    UUID=ac23c01c-1b67-4d75-ad40-19435124bb9d /media/sdb1 auto defaults 0 0

    Als ik de laatste regel verwijder en de usb drive weer aansluit staat die er weer in zonder mounten met dezelfde fout wordt niet ondersteund.

    Is er ergens nog een file die de gegevens van de ooit gemounted usb drive bewaard en weer terugzet in fstab bij heraansluiten usb drive?
    Last edited by duocams; 26-02-13 at 10:32.
    VU+Duo latest VIX image&version

  3. #3

    Title
    Senior Member
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Amsterdam
    Posts
    122
    Thanks
    9
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Heb in een kwartiertje een linux usb gemaakt, zie http://computertotaal.nl/software/25...b-creator.html
    PC hiermee opgestart en de usb drive werkt goed, er staat bij properties file etx3/etx4 en alle opnames staan er nog op.

    Kan ik nu concluderen dat de USB drive in orde is?
    Dat de VU+Duo goede usb poorten heeft (een usb stick wordt herkend en gemount)?
    Dat met bovenstaande gegevens de conclusie correct is dat er in de VIX3b600 software iets is die de drive herkent en als gemount terugzet in fstab met verkeerde instellingen (type geen etx3/etx4 maar als niet herkent)?
    VU+Duo latest VIX image&version

  4. #4

    Title
    Senior Member
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Amsterdam
    Posts
    122
    Thanks
    9
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Heb de opnames gebackupt op het linux systeem.
    Met linux netwerkverbinding gemaakt met vu.
    USB drive weer op vu aangesloten, netwerk weer gescant.
    SDB1 stond erin en kon mappen en opnames zien.
    Vu naar moutnmanager en warempel staat sb1 er weer in als gemout en met type ext4.
    Kon weer naar media/sb1 mappen en opnames.
    Zomaar alles weer goed (voorlopig dan?), nog niet naar deep standby geschakeld.

    Zeer mooi en zo eenvoudig die linux-live-usb-creator!
    VU+Duo latest VIX image&version

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.