PDA

View Full Version : opnames op duo2 bekijken met een duo



duocams
10-10-13, 22:44
Heb sinds 1 week naast mijn duo een duo2. Ik vraag me af wat de beste optie/of het mogelijk is als ik de duo verhuis naar mijn vriendin en vanaf dat adres opnames op mijn duo2 wil bekijken?
Toen ik nog alleen een duo had kon ik bij mijn vriendin opnames met webif op de laptop bekijken, maar als het mogelijk is dit met de duo te doen kan ik direct opnames op de tv bekijken. Voorlopig staat er daar nog geen schotel en heb ik nog geen 2e card, maar voor ongecodeerde opnames bekijken zou dat geen probleem moeten zijn?
Voordat ik allerlei opties/mogelijkheden uitprobeer ben ik benieuwd naar de expertise van anderen hierin.
duo Vix 748 intern hdd 500GB, duo2 Vix 749 intern HDD 1TB, USB HDD 500GB.
Bedankt voor reacties.

Rob van der Does
11-10-13, 03:13
Je wilt dus streamen via internet?
Welke upload snelheid is daar ter beschikking?

duocams
11-10-13, 09:17
Ja, dat is de bedoeling, via internet met duo op adres1 de duo2 opnames op adres2 bekijken. Beide adressen hebben 6mb up en 60mb down. Zou m.i. net genoeg moeten zijn bij gebruik van de lan aansluitingen op beide duo's?
Toen ik dit testte met laptop+webif bij 3mb-25mb werkte het met regelmatige haperingen maar geen verlies van beelden omdat het niet live is.
Las laatst ook iets over transcoding(?) waarbij de up-down snelheden minder belangrijk zijn, maar leek niet van toepassing/bruikbaar met vu+'s?
Heb even in netwerk menu een mount intern adres 192.etc. op de duo gemaakt, in duo zie ik nu de opnames van duo2. Even voor lol ipv dat 192. adres het externe ip ingevuld maar zoals verwacht werkt dat niet omdat er geen poort geforward kan worden hiervoor?

Rob van der Does
11-10-13, 12:12
Er staat wel een 'streaming sticky' op het forum; die moet je even doornemen.
Ik denk dat je het met 6 Mbs upload speed wel kunt vergeten.

Transcoding kan de DUO2: daarmee kan je dus bij je vriendin kijken; andersom zie ik het niet gebeuren.

En vergeet niet: samenwonen levert de grootste bandbreedte op :D

duocams
11-10-13, 13:40
Zie alleen streamen naar pc met vlc, geen sticky streamen met 2 duo's.
Wat mij het mooist lijkt is als ik via internet de duo2 hdd kan mounten op de duo, of is dat niet mogelijk?

Rob van der Does
11-10-13, 13:58
Ja, in principe wel volgens mij. Port forwarden netzoals in de sticky over streamen naar de PC.
Maar zoals gezegd: de uloadsnelheid zal je waarschijnlijk nekken.

duocams
16-10-13, 08:02
Er staat wel een 'streaming sticky' op het forum; die moet je even doornemen.
Ik denk dat je het met 6 Mbs upload speed wel kunt vergeten.

Transcoding kan de DUO2: daarmee kan je dus bij je vriendin kijken; andersom zie ik het niet gebeuren.

En vergeet niet: samenwonen levert de grootste bandbreedte op :D

Weet je dat zeker, als ik bv naar een tv stream kijk van internet heb ik aan deze laptopkant geen transcoding en kijk naar een stream van zeg 800kbits met heel weinig of geen freezings?
Heb de duo2 middels cifs op het externe ip adres kunnen mounten op de duo, met dmz host in de router voor de duo2, dat is nog niet ideaal, zoek nog de specifieke poorten die ik moet forwarden, weet je die toevalleg? Vindt het wel jammer dat in het netwerk cifs mount menu geen poort(en) toe te wijzen is/zijn, met standaardpoorten zou iedereen eenvoudig op mijn duo2 kunnen mounten als mijn ip bekend is?

Rob van der Does
16-10-13, 08:16
Weet je dat zeker, als ik bv naar een tv stream kijk van internet heb ik aan deze laptopkant geen transcoding en kijk naar een stream van zeg 800kbits met heel weinig of geen freezings?
Ja, dat lijkt me vrij duidelijk: bij het 'lezen' van een stream valt er natuurlijk niets te transcoderen. En voor het binnenhalen van streams is tegenwoordig geen downloadsnelheid nog een probleem.
Hte probleem zit hem altijd in de uploadsnelheid, dus aan de kant van de server; dat is de hoofdreden tot transcoderen.



Vindt het wel jammer dat in het netwerk cifs mount menu geen poort(en) toe te wijzen is/zijn, met standaardpoorten zou iedereen eenvoudig op mijn duo2 kunnen mounten als mijn ip bekend is?
Ik neem aan dat je daar een sterk wachtwoord op hebt losgelaten? Een andere poort gebruiken voegt geen beveiliging toe.

duocams
16-10-13, 08:20
Ja, dat lijkt me vrij duidelijk: bij het 'lezen' van een stream valt er natuurlijk niets te transcoderen. En voor het binnenhalen van streams is tegenwoordig geen downloadsnelheid nog een probleem.
Het probleem zit hem altijd in de uploadsnelheid, dus aan de kant van de server; dat is de hoofdreden tot transcoderen.

Dus met een duo2 als server zou het werken met de juiste transcoding instellingen?



Ik neem aan dat je daar een sterk wachtwoord op hebt losgelaten? Een andere poort gebruiken voegt geen beveiliging toe.

Dat is ook zo, was ik even vergeten...
Neem aan dat je de poorten toevallig ook niet weet, dan ga ik maar weer zoeken?

Rob van der Does
16-10-13, 08:30
Met de DUO2 als server (ingesteld op transcoding) moet dat zeker lukken.

duocams
16-10-13, 14:03
Fijn om te horen dat het dan werkt.
Heb gezocht naar te forwarden poorten van de duo2 is stream sticky's, heb tot en met dit geforward:
80, 8080, 8000, 8001, 8002, 1234, 12345, 5678, 16001 maar dat zijn ze dus niet of niet allemaal die hiervoor nodig zijn.
Alleen als ik de duo2 dmz host maak (alle poorten open) ziet de duo hem.
Als er suggesties zijn om poorten te forwarden hoor ik dat graag, bedankt

Rob van der Does
16-10-13, 14:47
In de transcoding setup van de DUO2 kan je de poort instellen.

duocams
16-10-13, 15:08
Vraag me af of dit wel het antwoord op mijn vraag is?
Ik ben nog niet aan het bekijken van opnames duo2, c.q. opnames duo2 streamen naar duo.
Ik ben bezig met het mounten van duo2 hdd op duo.
Dat werkt dus alleen als ik alle poorten van de duo2 forward.
Dan ziet de duo de hdd van duo2.
Als ik alleen de eerder genoemde poorten van de duo2 forward dan ziet de duo de hdd van duo2 niet.

Rob van der Does
16-10-13, 15:25
Ik zou niet weten welke poort(en) er gebruikt worden bij een NFS-mount.

duocams
16-10-13, 15:31
deze is cifs...
ben poortranges aan het testen, alles open tussen 80 en 150 werkt, ga steeds verder afknijpen tot ik bij de x poort kom...

duocams
16-10-13, 15:46
Het is uiteindelijk poort 139 die geforward moet worden, kan iemand iets vertellen over deze poort?

duocams
16-10-13, 15:52
Google:
Port 139 is de standaard poort voor smb/cifs. Als je Windows filesharing aan hebt gezet zul je deze poort wel moeten toestaan voor je eigen netwerk zodat alleen die er bij kunnen. Als je het gaat toestaan voor heel het internet dan kan iedereen de boel benaderen en dat levert een heel groot risico met zich mee

Dus toch handig als je in het mount cifs menu zelf een poort kan toewijzen?

Rob van der Does
16-10-13, 16:00
Ik zou sowieso een NFS mount gebruiken, geen cifs/samba.
NFS is het native protocol voor linux.

Peterj
16-10-13, 18:25
Het is bloedlink een dergelijke poort als 139 'open' te zetten. Op dit soort poorten worden de meeste 'aanvallen' gedaan. Aan de kant van de streamer kun je wel de default poort gebruiken en in de firewall met een poort forwarding van poort x naar poort y werken. Echter ik betwijfel het dat je aan de zijde van de stream ontvanger een specifieke poort kunt kiezen.
Denk ook eens aan de mogelijkheid van een IPVPN tunnel tussen beide locaties, als je routers dit ondersteunen.

Rob van der Does
16-10-13, 21:23
Maar even terug naar de basics: waarom niet gewoon streamen via de web-interface? Of ben ik nu de draad kwijt?
Als je dat doet (ook weer afgeschermd met een sterk wachtwoord) kan je de transcoding zo instellen, als de netwerkprestaties toelaten.

duocams
17-10-13, 00:15
Het is bloedlink een dergelijke poort als 139 'open' te zetten. Op dit soort poorten worden de meeste 'aanvallen' gedaan. Aan de kant van de streamer kun je wel de default poort gebruiken en in de firewall met een poort forwarding van poort x naar poort y werken. Echter ik betwijfel het dat je aan de zijde van de stream ontvanger een specifieke poort kunt kiezen.
Denk ook eens aan de mogelijkheid van een IPVPN tunnel tussen beide locaties, als je routers dit ondersteunen.

Bedankt voor de waarschuwing!
De routers zijn beide Cisco EPC3925 en hebben inderdaad een firewall setup maar zie daar niet zo direct een forwarding van px naar py.
Wat ik wil doen is een duo zonder schotel+card gebruiken op adres1 en vandaar af verbinding maken met een duo2 op adres2, alleen maar om de opnames van duo2 te bekijken.
Het mooist is dan volgens mij de duo2 hdd te mounten in het duo netwerk.
Het voordeel is direct opnames op duo2 adres2 bekijken op tv duo adres1 zonder laptop/webif.
Dat lukt met cifs (alleen als p139 geforward is) en (nog) niet met nfs, ook niet als ik even test met alle poorten open.
Heb al eens eerder een vpn geprobeerd op te zetten maar dat is me nog niet gelukt...

duocams
17-10-13, 00:20
Maar even terug naar de basics: waarom niet gewoon streamen via de web-interface? Of ben ik nu de draad kwijt?
Als je dat doet (ook weer afgeschermd met een sterk wachtwoord) kan je de transcoding zo instellen, als de netwerkprestaties toelaten.

Met NFS kan ik de duo alleen lokaal (192.etc) mounten, mounten op het externe ip adres, 213. etc) met alle poorten open lukt helaas ook niet.
Wat ik wil doen is een duo zonder schotel+card gebruiken op adres1 en vandaar af verbinding maken met een duo2 op adres2, alleen maar om de opnames van duo2 te bekijken.
Het mooist is dan volgens mij de duo2 hdd te mounten in het duo netwerk.
Het voordeel is direct opnames op duo2 adres2 bekijken op tv duo adres1 zonder laptop/webif.

Maar als je bedoelt via de duo een webif stream op te zetten, dus geen laptop gebruiken, om zo opnames te bekijken is het ook een optie?

duocams
17-10-13, 12:03
Het is bloedlink een dergelijke poort als 139 'open' te zetten. Op dit soort poorten worden de meeste 'aanvallen' gedaan. Aan de kant van de streamer kun je wel de default poort gebruiken en in de firewall met een poort forwarding van poort x naar poort y werken. Echter ik betwijfel het dat je aan de zijde van de stream ontvanger een specifieke poort kunt kiezen.
Denk ook eens aan de mogelijkheid van een IPVPN tunnel tussen beide locaties, als je routers dit ondersteunen.

De router Cisco EPC3925 lijkt beperkte vpn mogelijkheden te hebben, alleen tunneling via twee Cisco EPC3925 lijkt te werken, wat toevallig het geval is.
Is het echt zo link als ik poort 139 forward voor alleen het ip 192.etc. van de duo2?
Het interne netwerk heb ik ook alleen toegang toegestaan voor bekende mac adressen, dat is weer een klein blockje of houdt niks tegen?

Rob van der Does
17-10-13, 12:27
Denk ook eens aan het gebruik van een slingbox: die zijn precies bedoeld voor wat jij wilt, en schijnen goed en niet duur te zijn.

duocams
17-10-13, 14:38
Denk ook eens aan het gebruik van een slingbox: die zijn precies bedoeld voor wat jij wilt, en schijnen goed en niet duur te zijn.

Dan zit ik toch weer achter de laptop tv te kijken?
Ik wil juist gewoon op de tv op een ander adres de opnames van thuis op de duo2 bekijken.
Het mooist is dan de duo, waar ik anders niks mee doe, daarvoor te gebruiken dacht ik?

Rob van der Does
17-10-13, 17:00
Ja, dat is denk ik zo.

duocams
18-10-13, 11:05
Het enige wat mij lukt het werkend te krijgen is mounten met cifs en port 139 forwarded.
Omdat hier een risico schijnt te zijn met 139 forward wil ik hem niet 24/7 aan laten staan.
Heb de WOL functie getest, werkt met lokale en externe ip's. http://aquilawol.sourceforge.net/
Uitzetten kan met webif, maar het WOL programma aquilawol heeft ook een shutdown, weet alleen niet de script code hiervoor, iemand wel?
Is het niet mogelijk webif uit te breiden met een WOL in het power menu?
En is het veiliger als de WOL functie in duo2 met een password kan worden afgeschermd?