PDA

View Full Version : VU+ Uno Bericht voor aanvang opname blokkeert opname.



Ezee
08-12-11, 01:04
Bij een Timer geplande opname vanuit (Deep-) Stand-by komt de Box met het bericht als te zien in het onderstaande screenshot:
13121

Dit bericht blijft in beeld hangen totdat ik de gewenste keuze bevestig.

Waarbij de situatie waarvoor het bericht is bedoelt, namelijk voorkomen dat je afsluit tijdens een opname of vlak voor een geplande opname, helemaal niet aan de orde is. De box wordt tenslotte uit slaaptoestand gewekt.

Dit leidt ertoe dat de opname niet start of dat de opname een zeer vreemde tijdsaanduiding meekrijgt met een min-teken ervoor ergens in de duizenden minuten negatief. De opname vertoond dan alleen maar zwart beeld.

Ik kan het bericht als ik er op tijd bij ben gewoon beantwoorden en de opname doorgang laten vinden, de box is in die zin dus niet vastgelopen. Dus lijkt het er op dat de box denkt het signaal te krijgen om uit te schakelen vlak vóór of tijdens een geplande opname terwijl deze net is ontwaakt en een geplande opname moet starten.

Dit probleem heeft zich eerder voor gedaan bij de standaard VU Image maar doet zich ook voor bij VIX2.3 die ik draai.

Is dit mogelijk ergens een instellingsfout die ik over het hoofd gezien heb?

Rob van der Does
08-12-11, 06:38
Wat er gebeurt is het volgende:
de box wordt wakker en maakt een opname. Gedurende die opname schakel je de box + TV in. Het inschakelen van de box gebeurt door een "toggle" signaal ("aan" en "uit" zijn hezelfde commando); omdat de box "aan" is op dat moment, "ziet" hij dus een uitschakelcommando. En vandaar die vraag.
Maar maak je niet bezorgd: zo lang je die vrrag maar niet met "ja" beantwoord, gaat de opname gewoon goed.
Dit is altijd zo geweest en inherent aan het ontbreken van discrete aan en uit-commando's. Of je het daadwerkelijk tegen komt, hangt er uiteraard van af of je de box aan zet terwijl deze al aan staat.

Als je een Logitech Harmony gebruikt, kan je het eenvoudig oplossen door in de activiteit setup een extra commando "exit" op te nemen.

Ezee
08-12-11, 21:17
Ik hoop dat we niet langs elkaar heen kletsen en ik denk jouw uitleg over de standaard functie van dit berichtenscherm te begrijpen maar volgens mij past deze niet op de gegeven situatie zoals ik die probeerde te schetsen.

Daarom doe nog een poging:

Bij mij is de box in deep-sleep en wordt wakker als gepland in een timer registratie en geeft dan dit bericht. De box is dus niet aan maar schakelt in voor de geplande opname en geeft op dat moment dit bericht. Deze blokeert hiermee soms de opname wat resulteert in een anderhalf uur durende volledig zwarte opname met een aangegeven duur van ca. -750 minuten ( dat is telkens verschillend)

Het lijkt er dus op dat deze nog vóór het starten van de geplande opname het verzoek krijgt (denkt te krijgen) om weer uit te schakelen. Daar is hier geen sprake want de box voert een timer opdracht uiteraard zelfstandig uit daar kom ik dus niet aan te pas.

Ik hoop dat ik nu een beetje duidelijker ben, valt ook niet mee voor een no-no op dit gebied zoiets kort en bondig te vatten.:rolleyes:

Rob van der Does
08-12-11, 21:20
Bij mij is de box in deep-sleep en wordt wakker als gepland in een timer registratie en geeft dan dit bericht. De box is dus niet aan maar schakelt in voor de geplande opname en geeft op dat moment dit bericht.
LOL: hoe weet je dat? Dat kan je toch alleen zien als je de TV aanzet op de juiste ingang? En zet je dan niet gelijk de box aan (via de AB of HDMI-CEC)?

Maak je niet bezorgd: we praten niet langs elkaar heen en ik behrijp precies wat he bedoelt.

Ezee
08-12-11, 21:34
Nee, de box wordt handmatig los van de TV aangezet en krijgt geen enkel signaal om aan te gaan als ik deze inschakel, ik gebruik ook geen Harmony. Ik zie al dat dit berichtenscherm actief is omdat dit op de display van de box wordt aangegeven nog voor ik de TV aanraak. CEC is niet actief. Er zijn ook enkele keren geweest waarbij het bericht "Er is een opname gestart" op dezelfde wijze bleef hangen maar die blokkeerde of verstoorde de opname niet.

Rob van der Does
08-12-11, 21:40
Is het dan afkomstig van het laatste uitschakel commando?

Ezee
08-12-11, 21:59
Bedoel jij het uitschakel commando voorafgaande aan de Deep-Sleep toestand? Want ik heb dit altijd in combinatie met een timer-event, nooit als ik gewoon inschakel.

Rob van der Does
08-12-11, 22:19
..... ik heb dit altijd in combinatie met een timer-event, nooit als ik gewoon inschakel.
Dat moet je me even uitleggen.

Ezee
08-12-11, 22:23
Zei ik toch dat we langs elkaar heen kletsen:confused:

Het probleem van het bericht dat hangen blijft doet zich altijd voor bij een timer-event en nooit als ik gewoon inschakel vanuit deep-sleep. Dus kan ik me niet voorstellen dat het iets te maken heeft met een uitschakel commando dat voorafgaande aan het timer-event gegeven wordt. Het enige wat ik je niet met zekerheid kan vertellen is of voorafgaande aan dit bericht nog wel de juiste zender wordt ingeschakeld daar heb ik niet op gelet.

Rob van der Does
08-12-11, 22:26
Wat is precies de melding op het VFD? "Een opname loopt" o.i.d.? Dat komt altijd op als de box uit deep sleep ontwaakt is voor een opname en die opname loopt nog. Na de opname gaat de box weer lekker slapen.

Ezee
08-12-11, 22:42
"Een opname is gestart" Maar goed die verstoord de opname niet, bij die melding gaat de opname gewoon goed en keert de box terug in de toestand van voor het timer event zoals ook ingesteld in de opname opties. Maar niet bij de melding waarvan ik het screenshot heb gepost, dan doet blijft ie gewoon vast staan of geeft een opname met alleen maar zwart beeld.

Rob van der Does
08-12-11, 23:12
....Maar niet bij de melding waarvan ik het screenshot heb gepost, dan doet blijft ie gewoon vast staan of geeft een opname met alleen maar zwart beeld.
Ahhh, dat is nieuw voor mij. Die melding heb ik ook vaak (met de verklaring die ik hierboven gaf) maar er gaat nooit iets fout.

Ezee
08-12-11, 23:16
Maar bij mij wel en daarom zou het mooi zijn als er iets op te verzinnen is...

Rob van der Does
08-12-11, 23:18
Ja, dat is me duidelijk :D
Heb je de debug logs geactiveerd?

Ezee
08-12-11, 23:24
Ja...Ik heb trouwens gemerkt dat andere issues in de laatste update zijn opgelost, goeie zaak.

Rob van der Does
08-12-11, 23:29
Dan moet je maar eens een debug log posten waarin die gebeurtenis plaats vindt.

Ezee
08-12-11, 23:38
Ik heb er een stuk of acht, ik vermoed dat de laatste in de reeks de goede is. Maar als ik er naast zit is het dan goed dat ik ze allemaal hier neer zet of zal ik ze versturen via de box?

13150

Rob van der Does
09-12-11, 14:32
Heb je de PowerManager geactiveerd?

Ezee
09-12-11, 17:57
Nee die staat uit

andyblac
09-12-11, 19:13
i will take a look

Ezee
10-12-11, 19:56
Hoping you can help out here...

Rob van der Does
13-12-11, 07:47
We zijn de afgelopen dagen druk aan het experimenteren geweest met dit onderwerp.
Wat je beschrijft over het verschijnen van het venster met die mededeling is normaal en reproduceerbaar gedrag,
Alleen het feit dat jij aangeeft dat als je niet reageert op het scherm de opname mislukt is niet normaal en ook niet reproduceerbaar. Ook je log geeft geen aanwijzing in deze. Normaal gesproken zou je het scherm moeten kunnen negeren dan wel met "nee" beantwoorden, zonder dat de opname daardoor wordt beïnvloed.

Ezee
13-12-11, 17:53
Ligt dit dan mogelijk aan de hardware van de box? want ergens zit er een fout anders krijg je geen "zwarte" opname van min 750 minuten. Ik dacht zelf ook aan de harde schijf als mogelijk probleem maar ook dat lijkt een beetje onwaarschijnlijk als je bedenkt dat de fout alleen maar voorkomt als er een timer-event is en verder niet. Alhoewel het ook al een keertje is voorgekomen dat hij bleef "hangen" bij een timeshift opname maar dat is slechts 1 of 2 keer voorgekomen.

Rob van der Does
13-12-11, 18:08
Ik durf er echt niets over te zeggen, dat zou alleen maar giswerk zijn.
Maar hoe kom je aan een opname van 750 minuten?
Overigens: het "zwart" zijn van een opname kan eenvoudig aan je softcam liggen: als die (om welke reden dan ook) gestopt is, krijg je dat ook.

Ezee
13-12-11, 20:39
Ik gebruik geen softcam. Voor zover er iets over te vinden valt is een softcam bedoelt voor cardsharing en dat heb ik niet nodig.
Tja hoe ik daar aan kom is mij ook een raadsel, maar er staat een MINTEKEN voor heh dat dat duidelijk is. En ik heb er al gehad van meer dan -3000 minuten...Dan ga ik uit van wat er bij het afspelen aangegeven wordt, de werkelijke duur en bestandsgrootte heb ik nooit uitgeplozen

Rob van der Does
13-12-11, 20:42
Een softcam gebruik je om je eigen kaart te kunnen lezen. Je gebruikt toch geen "echte" CAM hoop ik? Dat zou ook al het nodige kunnen verklaren.

Ezee
13-12-11, 20:46
Ja, nergens info verkregen dat dat onverstandig is en hoe dat dan wel in te richten. Of heb ik ergens documentatie over het hoofd gezien? Er zit toch een Slot in de box voor een hardcam of is dat een siergleuf?

Rob van der Does
13-12-11, 20:51
Hehe, technisch kan het wel, maar je legt jezelf alleen maar problemen op. Zo is het niet mogelijk opnames van gecodeerde kanalen te bekijken (--> zwarte opnames).
Als je gewoon even CCcam installeert en je kaart in een ingebouwde kaartlezer stopt, gaat alles goed.

Je leest er hier (http://www.world-of-satellite.com/showthread.php?8704-How-to-Install-CCcam-MGCamd-Others-on-Duo-Solo-Uno-ET9000-ET5000-ViX) alles over (hoop ik).

Ezee
13-12-11, 21:06
Maar als je CAM gewoon voorzien is van de juiste smartcard dan kan je toch gewoon gecodeerde opnames bekijken...!?...en het maakt voor de timer opnames niks uit of het FTA of gecodeert is; resultaat vaak hetzelfde >zwart beeld of helemaal niks

Ja die tutorial heb ik al eerder gelezen. Dat installeren lukt allemaal wel maar hoe zit het dan met configureren? of is het P&P software? Daar wordt namelijk niks over gezegd of verder uitgelegd wat er allemaal wel en niet kan....Ik snap wel dat het jullie sport is om dit soort zaken uit te knobbelen en lekker mee te spelen maar voor de meeste gebruikers is het alleen maar geweldig als het doet wat er van verwacht wordt en het liefst op zo eenvoudig mogelijke wijze:cool:

Rob van der Does
13-12-11, 21:12
Gecodeerde opnames kan je met een CAM niet bekijken, voor FTA mag het idd niets uitmaken.
Configuratie is heel simpel: voor gebruik van je eigen kaart hoef je alleen maar een leeg bestandje met de naam "CCcam.cfg" te plaatsen in /etc

Ezee
13-12-11, 21:28
En wat moet de bestandsindeling zijn van dat "lege bestandje" ? Ik zou niet weten hoe ik een leeg bestandje moet aanmaken in Windows

Rob van der Does
13-12-11, 21:53
Helemaal geen indeling, alleen een naam. Rechts klikken, nieuw (tekst)bestand (of zo), hernoemen tot CCcam.cfg

Ezee
13-12-11, 21:59
Ok. Ja ik weet niet of Enigma kijkt naar de bestandsindeling die er altijd is natuurlijk-anders is er geen bestand. Draagt CCcam ook bij tot de zap-snelheid of merk je dat niet?

Rob van der Does
13-12-11, 22:16
Er is geen bestandsindeling, omdat het een leeg bestand is. Zappen gaat gewoon snel, of het sneller is dan met een harde CAM ligt eraan.
Met CCcam kan je ook meerdere opnames tegelijk maken van gecodeerde kanalen: op de VU+ DUO ben ik gekomen tot 5 en tegelijk naar een zesde kanaal kijken.

Ezee
13-12-11, 23:21
Ik zal CCcam installeren en kijken of dat m'n probleem mogelijk oplost.

Zit er eigenlijk geen configuratie info in het Debug logbestand zodat je bij het analyseren ervan rekening kan houden met de hardware en de instellingen? Lijkt me lastig als je dat soort info niet hebt.

Ezee
14-12-11, 00:14
Ik heb CCcam geïnstalleerd, installatie ging zonder problemen. Maar helaas ziet hij, of herkend hij m'n smartcard niet. Ik heb de kaart in beide slots geprobeerd en ook ondersteboven en geboot met de kaart in beide slots maar geen resultaat. Zal wel wat fout hebben gedaan.
Hieronder een paar screenshots van settingsmenu's die info weergaven:

13246
13247
13248

Hieronder zie je twee screenshots met de status van CCcam met in de eerste achter het label ACTIEF iets wat lijkt op een foutmelding. Dit verdwijnt als ik de softcam opnieuw start.

13249
13250

Rob van der Does
14-12-11, 06:59
Het debuglog is een compleet verhaal over wat zowel de kernel als de programma's (Enigma) allemaal doen. Je leest normaal gesproken wat er staat, niet wat er niet staat. Zeker het niet gebruiken van CCcam is dermate ongebruikelijk, dat je daar niet eens naar zoekt.
In ieder geval heb je CCcam actief gekregen, ondanks een (eenmalige?) foutmelding. Als de kaart niet herkend wordt, kan ik mij niets anders voorstellen dan dat daarmee iets loos is. CCCam werk simpelweg altijd: ik heb daar nog nooit serieuze problemen over gehoord of meegemaakt.
En verder hebben we nog altijd je merkwaardige verhaal over lange opnames met een negatieve duur.......?
Heb je de box al eens opnieuw geflashed? Zo ne, zou ik dat zeker doen.

Ezee
14-12-11, 15:03
Ik heb twee smartcards van dezelfde provider met dezelfde settings geprobeerd. Zij werken beide probleemloos op elke Hardcam die ik uitprobeer en op elke andere box (linux en niet linux) maar worden dus niet herkend door CCcam Cq. de interne Slots. Dus dat er iets met de smartcard niet ok is lijkt dan onwaarschijnlijk. De foutmelding die je ziet keert regelmatig terug bij het raadplegen van het menu.

Ik heb gisteren nog ff snel de box ge-update naar built 133 en zowaar is er nadien een timer opname vlekkeloos verlopen, ik weet niet of dit toeval is maar ik wou het maar even melden.

Had ik ook al eerder gelezen dat sommige problemen zich oplossen door opnieuw te Flashen maar ik wou het probleem niet wegvagen met een schone installatie zonder uit te kunnen vinden of het niet gewoon een instellingsfout of bug is.

Kan ik na het opnieuw flashen dan de settingsbackup gebruiken om de instellingen terug te zetten of is dat onverstandig? Het liefste zou ik de image backup gebruiken omdat daarmee voor zover ik begrepen heb ook de geinstalleerde plug-ins worden teruggezet. Maar dan zou ik misschien ook de mogelijke fouten terugzetten of heb ik dat fout?

Rob van der Does
14-12-11, 16:10
Alles bij elkaar heb je dus een aantal onverklaarbare problemen. Ik zou de ontvanger flashen met de laatste versie van het forum en voor de zekerheid geen restore uitvoeren.

En een image backup is een volledige backup van het gehele systeem.
Een backup gemaakt met de BackupManager bestaat alleen uit de settings en de plugins.

Ezee
14-12-11, 16:29
Wordt die telkens ge-update of is het nog steeds de versie van een paar weken geleden die dan vanaf de box online bijgewerkt moet worden naar de laatste built?

Ik heb bij de vorige keer dat ik ge-flashed heb trouwens gemerkt dat er na een succesvolle installatie geen melding wordt gegeven om de USB stick te verwijderen maar dat de box na een aantal keren te verzoeken om de channel toets in te drukken gewoon begint te booten.
Is dat normaal of is dat al een teken dat er iets niet correct verlopen is?

Rob van der Does
14-12-11, 16:47
Dat laatste is een nieuw feature: de box reboot na een geslaagde update automatisch (en vindt dan natuurlijk dezelfde image weer en vraagt of die geaccepteerd moet worden).

De laatste versie van de UNO vind je hier (http://enigma2.world-of-satellite.com/images/release/ViX-2.3.133-vuuno_usb.zip).

Ezee
14-12-11, 19:53
Ok. Ik ga een poging wagen.

Ezee
15-12-11, 00:16
Om alle twijfel uit te sluiten dat het, zoals je al aangaf, niet aan de Smartcard zou liggen ben ik toch nog even op zoek gegaan naar een oude kaart een andere provider waar ik een gedeelte van de huidige beschikbare kanalen mee zou moeten kunnen zien.

En je raadt het al: die wordt wel herkend..!...Helaas heb ik daar weinig aan om dat die provider me niet hetzelfde kanalenpakket kan bieden als de provider waarvan de SC niet werkt.

Maar het ligt dus voor wat betreft CCcam aan de Smartcard(s):rolleyes: Ik weet natuurlijk niet hoe het werkt maar kan het zijn dat CCcam de provider niet herkent? Dit zeg ik omdat ik een bestandje vond genaamd Ccam.providers die anderhalf jaar oud is, Maar ik weet natuurlijk niet of dit er mee in verband kan staan. Of zou het zo kunnen zijn dat de Smartcard op een of andere wijze is geblokkeerd voor cardsharing?

Rob van der Does
15-12-11, 05:56
Ik kan mij niet voorstellen dat dit aan CCCam ligt: ik heb nog nooit van zulke problemen gehoord. CCCam staat juist bekend om zijn stabiele werking en eenvoudige bediening.
Dat provider bestandje heeft in technische zijn geen betekenis: het is uitsluitend bedoeld voor de gebruiker, zodat in CCCamInfo de namen van de providers kunnen worden vertoond i.p.v. een nummer.
Je kunt in ieder geval die oude kaart benutten en daarnaast de nieuwe kaart (er zijn per slot van rekening twee kaartlezers) en via internet een heractivatie aanvragen (als het om CDS gaat).

Ezee
15-12-11, 14:47
Heractiveren had ik al een paar keer gedaan. En buitendien; de twee nieuwe kaarten zijn ook in gebruik op een box met een intern CAM slot geschikt voor de gebruikte versleuteling en daar werken ze wel zonder problemen....Alleen de softcam op de UNO herkent ze niet.
Van de provider krijg het standaard riedeltje dat ik moet beschikken over een apparaat met een officiële licentie voor het decoderen en dat ze me in elk ander geval niet kunnen garanderen dat de SC werkt....prut

Lijkt er toch een beetje op dat CCcam niet zomaar elke kaart aan kan.

Ik heb geen andere Linux box om daar te testen of het dan wel zou werken maar dat lijkt me sterk.

Ezee
15-12-11, 19:16
Is er een alternatief voor CCcam die ik kan uitproberen of heeft dat geen zin?

Rob van der Does
15-12-11, 19:25
Als je het mij vraagt, en dat doe je, is het antwoord: nee, heeft geen zin. CCCam doet het gewoon goed.
Maar eerlijk is eerlijk: er zijn voldoende mensen die Oscam prefereren. Alleen kan ik je daar absoluut niet mee helpen?

Ezee
15-12-11, 20:15
Dan is CCcam hier toch tegen z'n beperkingen aangelopen. Ik zal nog eens zo'n kaart van een ander lenen om te kijken of het resultaat hetzelfde is.

Ik heb trouwens inmiddels nog wat geëxperimenteerd met de opnames (want daar ging deze draad tenslotte over) en de laatste drie opnames zijn goed verlopen.....ik hoop dat het zo blijft. Het lijkt erop dat de laatste update van built 124 naar 133 het probleem heeft verholpen.

Ezee
16-12-11, 13:32
Heb het volgende bericht gekregen van Cccam.com:

"You probably have one old and two new cards. The old card most likely has the CAID 0d03, 0d0f or 0d70, the new ones 0d96 or 0d97. CCcam only supports the old cards. To read the new ones you will need Oscam."

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar hier wordt door een kenner gesteld dat Cccam alleen goed werkt met ouder type kaarten en niet met nieuwe zoals ik die heb. Als dat echt waar is dan zijn er in de toekomst nog meer problemen te verwachten met Cccam.

Rob van der Does
16-12-11, 13:34
Geen idee of dat een kenner is: wie is dat?
Welke kaart spreken we over?

Ezee
16-12-11, 13:36
Skylink CZ

Zal toch wel een kenner zijn...?...zij hebben dezelfde sponsor als jullie dus dan ga ik er maar van uit dat het enige kwaliteit heeft. Of heb jij info dat ze niet serieus zijn..?..

Ezee
19-12-11, 19:25
Heb Oscam sinds een paar dagen in gebruik als reader en die leest de kaart prima. Vanaf de dag van gebruik Oscam geen complicaties meer met de opnames.

Rob van der Does
19-12-11, 21:25
Ik ben blij dat het is opgelost.

Maar het gevoel bekruipt me dat het toeval is: afgezien van het feit dat CCCam een betrouwbare compaan is, kan ik de problemen die je meldt absoluut niet relateren aan encryptie.

Ezee
20-12-11, 14:26
Ja dat is heel goed mogelijk, mocht het probleem terugkeren dan meld ik me.

Maar in ieder geval werk ik nu met een softcam, en zoals je al aangaf, ben ik nu veel flexibeler met het opnemen van gecodeerde opnames.